Web zo šablóny alebo dizajn na mieru?

Chystáte sa dať si vyrobiť webovú stránku a rozmýšľate nad tým správnym riešením pre vás? V tomto článku sa vám pokúsime priblížiť všetky pre a proti webdizajnu zo šablóny a webdizajnu tvorenému na mieru.

Čo je to šablóna?

Šablóna je dizajn webu, ktorý vytvárajú web dizajnéri vo veľkom pre komerčné účely. V dnešnej dobe je na trhu množstvo šikovných zahraničných dizajnérov, ktorí tvoria lákavé a moderné šablóny webových stránok. Tieto šablóny nájdete na predaj na rôznych stránkach, najznámejšou je bezpochyby Themeforrest. Nájdete tu hotové webové šablóny pre najpoužívanejšie redakčné systémy dnešnej doby. Šablóny sú rozdelené do tematických kategórii alebo tu taktiež nájdete tzv. Multipurpose šablóny, ktoré sú univerzálne pre akúkoľvek tému.

Čo je dizajn na mieru?

Pri dizajne na mieru vám webdizajn pripraví grafik presne podľa vašej predstavy. Dizajn teda budete mať jedinečný, ale nik vám nemôže zaručiť, že podobný dizajn nenavrhol aj niekto iný, rovnako ako je to v prípade šablóny. Pri dizajne na mieru je však táto pravdepodobnosť samozrejme nižšia.

Webové šablóny delíme do dvoch hlavných kategórii

HTML šablóna

Takáto šablóna spočíva len v nakódovaní dizajnu. Stránka nemá žiadne funkcie, žiadny redakčný systém, žiadne PHP (maximálne na kontaktný formulár). Po kúpe takejto šablóny teda máte dizajn, ktorý je potrebné vizuálne, funkčne a obsahovo dopracovať do finálnej podoby.

CMS šablóna

Tieto šablóny sú okrem samotného dizajnu aj funkčne spojazdnené na konkrétne redakčné systémy. Teda po zakúpení takejto šablóny a nahodení na konkrétny systém je stránka okrem dizajnu aj funkčne pripravená a teda vám zostáva len naplniť stránku požadovaným obsahom.

Ako prebieha tvorba dizajnu na mieru

Tvorbu dizajnu na mieru by sme vedeli zaradiť do piatich hlavných krokov.

1. Informačná štruktúra

Informačná štruktúra je základná dokumentácia potrebná pre tvorbu dizajnu na mieru. V informačnej štruktúre musíte jasne zadefinovať všetky dôležité prvky vašej budúcej web stránky. Aké farby využíva vaša firma v komunikácií? Kto je predpokladaný návštevník webu? Aká je vaša cieľová skupina? Kto je vaša konkurencia? Toto všetko sú dôležité otázky, ktorých odpovede musia byť definované v informačnej štruktúre.

2. Wireframe

Wireframe by sme laicky mohli nazvať aj kostra web stránky. Ide o prvotný návrh stránky, ale bez farieb, bez obrázkov, bez konkrétnych fontov a vizuálnych prvkov. Ide len o layout – teda rozmiestnenie elementov na stránke. V tejto fáze tvorby webdizajnu je dobré mať už vytvorenú obsahovú časť webu, aby mohla byť zapracovaná vo wireframe.

3. Webdizajn

Po schválení štruktúry webu – wireframu – sa môžeme pustiť do dizajnovania webu. V tejto fáze už pracujeme s konkrétnymi farbami, fontami, vizuálnymi prvkami a obrázkami. Výsledkom tejto fázy je hotový vizuál webovej stránky.

4. Kódovanie (front-end)

Keď už máme webdizajn hotový a v tomto dizajne vytvoríme konkrétne podstránky webu vznikne nám HTML stránka, ktorá nemá funkčné elementy – vznikne nám teda HTML šablóna.

5. Finalizácia (back-end)

V poslednom kroku máme niekoľko možností. Hotovú webstránku s dizajnom môžeme napojiť na niektorý z obľúbených redakčných systémov ako je napríklad Wordpress, ktorý našej stránke a dizajnu zaistí funkčnosť. Stránku si tak budeme vedieť dynamicky upravovať a spravovať.

A ako prebieha tvorba webu zo šablóny?

Pri hotovej šablóne nám odpadáva niekoľko krokov pri realizácií webu. Informačnú štruktúru aj wireframe musíme zachovať. Na vytváranie dizajnu však už nemusíme strácať čas. Stačí si prispôsobiť dizajnové prvky a elementy, ktoré šablóna ponúka podľa našich potrieb. Následne máme webdizajn hotový a je pripravený na napojenie na CMS a na naplnenie našim obsahom.

Poďme si to teda celé zhrnúť do plusov a mínusov.

DIZAJN NA MIERU

✔️ jedinečný dizajn
✔️ dizajn podľa vašej predstavy
❌ dlhá doba realizácie – 2 až 3 mesiace
❌ vysoká cena – od 4000€ (závisí od množstva faktorov)

HTML ŠABLÓNA

✔️ rýchlejšia doba realizácie – 3 až 4 týždne
✔️ nižšia cena – od 500€ (taktiež závisí od množstva faktorov)
❌ dizajn môže použiť aj niekto iný, kto si rovnakú šablónu zakúpi

Máte guláš v tom, ktoré riešenie je pre vás to najvhodnejšie?

Pokiaľ ste veľká firma s veľkou konkurenciou vo vašom obore, tak odlíšiť sa je dôležitým krokom vo vašom podnikaní, preto je pre vás webová stránka na mieru najvhodnejšie riešenie. Musíte sa však pripraviť na intenzívnu spoluprácu medzi agentúrou a vami a musíte mať vybudovanú predstavu toho, čo chcete webom dosiahnuť. Taktiež musíte mať kvalitne vypracovanú informačnú štruktúru a vyhradiť si na celý proces väčší budget.

Ak ste menšia firma, ktorá pôsobí napríklad lokálne a nemáte financie na rozhadzovanie ale potrebujete webovú stránku, tak je pre vás vhodnejšia cesta tvorby webu zo šablóny. Vo všeobecnosti sú weby tvorené zo šablóny prevažne informačné a prezentačné.

A ako tvoríme weby my?

Keďže si uvedomujeme, že každý podnikateľ má rôzne priority, rozhodli sme sa tvoriť weby spôsobom, ktorý je prívetivý pre obe strany. Náš proces tvorby web stránok sa skladá z oboch vyššie uvedených spôsobov. Prioritne využívame na tvorbu webov hotové šablóny vytvorené šikovnými dizajnérmi, ktoré však po zakúpení hĺbkovo prečešeme ako dizajnovo, tak aj funkčne. Umožňujeme tak našim klientom odlíšiť sa aj za nižšiu cenu ako pri dizajne na mieru. Pri šablónovom webe častokrát meníme vytvorenú štruktúru, farebné schémy a čo najviac prispôsobujeme prvky podľa priorít konkrétneho klienta. K webom taktiež vieme zabezpečiť vlastné autorské ilustrácie a fotografie. Po vytvorení webu ponúkame pre klientov službu WebCare, v rámci ktorej sa o web klienta staráme my počas celého roku. Od spravovania obsahu až po pokročilú SEO optimalizáciu. Klientovi tak odpadá starosť starať sa o web a môže sa tak naplno venovať svojmu biznisu. Aktuálne intenzívne vyvíjame aj vlastný CMS systém, ktorý poskytne klientom v prípade potreby spravovať obsah webu a kontrolovať jeho štatistiky.

Autor článku:

  • Michal Melár - Co-Founder & web developer

    Od malička počítačový geek a nadšenec do digitálu. Cieľavedomý chalanisko a snílek. „Stále skúšam niečo nové. Webové stránky tvorím už od svojich trinástich rokov, kedy som sa k tomu dostal úplne náhodne, no už vtedy som vedel, že týmto smerom chcem ísť. Na tvorbe webov má baví hlavne rozmanitosť, že každý projekt je iný a individuálny.“